Sök:

Sökresultat:

169 Uppsatser om Musikalisk miljö - Sida 1 av 12

Motst?nd och subjektskapande p? kvinnof?ngelset ?Stampen? under tidsperioderna 1885?1895 och 1896?1909

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

N?R REGELF?LJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processp?rande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

KLASSIFICERING AV MUSIKALISK GENRE BASERATPÅ MELODISTÄMMAN

Den hÀr rapporten Àmnar undersöka vilket det huvudsakliga sÀrdraget hos musikalisk genre Àr.En avgrÀnsning har gjorts till hypotesen att enbart melodi Àr tillrÀckligt för att klassificera genre alltsÄ tt melodi Àr det huvudsakliga sÀrdraget hos musikalisk genre. En kvantitativ metod har anvÀnts i form av en internetbaserad tjÀnst dÀr anvÀndare har fÄtt klassificera genre pÄ musikstycken i sin helhet, samma musikstycken med extraherad sÄng samt samma musikstycken representerade i syntetiserade versioner vilket representerar melodierna för musikstyckena. Statistiska metoder har sedan anvÀnts för att presentera den insamlade datan,för att efter analys komma fram till att melodi ej Àr tillrÀckligt för att klassificera genre och alltsÄatt melodi ej Àr det huvudsakliga sÀrdraget hos musikalisk genre..

Acceptance and Commitment Therapy för musikalisk prestationsÄngest : att lÀra sig leva med prestationsÄngest genom ökad psykologisk flexibilitet

Musikalisk prestationsÄngest (MPA) Àr ett vanligt förekommande problem bland musiker och kan i vissa fall omöjliggöra en karriÀr som musiker. Syftet med föreliggande studie var att utvÀrdera en 5 sessioners behandling med Acceptance and Commitment Therapy (ACT) för MPA. Resultatet Àr lovande, 7 av 8 deltagare fullföljde behandlingen och flera deltagare fick förbÀttringar pÄ sÄvÀl ACT-relaterade mÄtt som pÄ mÄtt för MPA. Resultatet motiverar vidare forskning om ACT för MPA..

Akvarell - I en levande musikalisk process

Ett utforskande av interpretation utfört i musik, akvarell och ord. En nÀrgÄngen bild av en levande musikalisk process studerad frÄn en inre kÀrna. Arbetet bestÄr utav denna text, tre konserter frÄn vÄren och sommaren 2013 som dokumenterades i DVD-format, ljudupptagningar av improvisationer och akvareller skapade i tiden för arbetet. Arbetets kÀrna, ögonblicksbilder frÄn insidan av sjÀlva processen, presenteras i en egen del av arbetet och omsluts av förklarande, reflektioner och tankar. Författaren spelar viola och upplever synestesi..

Att fÄnga en sÄng : Metoder för musikalisk instudering i sÄngundervisning pÄ gymnasiet

UtgÄngspunkten för denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur sÄnglÀrare pÄ gymnasiet talar med elever om instudering och att fÄ en inblick i vilka metoder de erbjuder sina elever att anvÀnda sig av nÀr de ska lÀra sig en ny sÄng, samt att undersöka eventuella skillnader i pedagogiska infallsvinklar mellan de olika sÄnglÀrarna. Jag vill ocksÄ ta reda pÄ hur de intervjuade sÄnglÀrarna förhÄller sig till lÀroplanen Lgy11 nÀr det kommer till musikalisk instudering. Studien genomförs med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med fem sÄnglÀrare, verksamma i gymnasieskolan i Sverige. Resultatet visar att samtliga sÄnglÀrare har skapat egna metoder för musikalisk instudering utifrÄn olika medierande redskap. De huvudsakliga redskap som anvÀnds Àr texttolkning, lyssning, visuella bilder, interpretation och i viss mÄn notbild.

Kvalitetsbedömning och musiksmak : PÄverkar musikalisk bakgrund förmÄgan att bedöma ljudkvalitet?

I uppsatsen söks svaret pÄ frÄgan om musikalisk bakgrund (t.ex. musiksmak) pÄverkar förmÄgan att bedöma ljudkvalitet. TvÄ grupper med olika musikalisk bakgrund och musiksmak (pop/rock respektive klassiskt) jÀmförs med varandra för att hitta samband mellan deras förmÄga att bedöma ljudkvalitet och deras musikaliska bakgrund. En metod för denna jÀmförelse presenteras. Resultatet ger att det mellan grupperna rÄder en viss gemensam kvalitetsuppfattning, men att den musikaliska bakgrunden pÄverkar förmÄgan att bedöma ljudkvalitet och att gruppen pop/rock har en högre bedömningsförmÄga Àn gruppen klassiskt..

Musikalisk utveckling och lustfyllt spel?: en undersökning om
regelbundna avslappningsövningars effekter pÄ musikers
musicerande och vÀlbefinnande

Min frÄgestÀllning var huruvida avslappningstrÀning Àr relevant för musiklÀrarstudenters musikaliska utveckling. Jag lÀt en grupp om elva musiklÀrarstudenter pÄ Musikhögskolan i PiteÄ trÀna avslappning till cd under fyra veckor. Som metod för att utvÀrdera effekten av avslappningsövningarna anvÀnde jag mig av enkÀter. Resultatet visade att de allra flesta upplevde positiva effekter, fysiska och/eller mentala i större eller mindre utstrÀckning. Det framkom ocksÄ att undervisningen brast gÀllande mentala förberedelser inför konserter och uppspelningar..

Musikklass - ett pedagogiskt spÀnningsfÀlt: en undersökning av lÀrares syn pÄ musikklassverksamhet, musikalisk kunskap och musikalitet

Undersökningen behandlar den pedagogiska verksamheten i musikklasser i grundskolan med inriktning körsÄng utifrÄn tre centrala begrepp: musikklassverksamheten, musikalisk kunskap och musikalitet. Syftet Àr att undersöka hur lÀrare verksamma i musikklasser tÀnker kring dessa omrÄden samt att reflektera över hur olika synsÀtt kan ta sig uttryck i undervisningen. Den musikpedagogiska verksamheten Àr mÄngfacetterad och komplex, liksom det musikaliska kunskapomrÄdet och musikalitetsbegreppet. En mÀngd faktorer pÄverkar hur undervisningen utformas, frÄn yttre ramfaktorer till den enskilda pedagogens synsÀtt och vÀrderingar. Vare sig vÀrderingarna Àr medvetna eller omedvetna spelar de en viktig roll i formandet av den pedagogiska identiteten.

Man mÄste inte vara musikalisk men det Àr roligt om man Àr det : Gymnasieelvers syn pÄ musikalitet

Uppsatsens syfte Àr att undersöka vad gymnasieelever har för attityder till begreppet musikalitet. För att skapa en bild av vilka attityder som finns har en enkÀtundersökning genomförts bland tredjeÄrselever pÄ en gymnasieskola i sydöstra Sverige. Resultatet av undersökningen visar att elever generellt betraktar musikalitet som en sekundÀr egenskap, nÄgot som Àr kul men inte nödvÀndigt. Det Àr ocksÄ en skillnad i attityd mellan elever som sjÀlva aktivt spelar ett musikinstrument eller sjunger och de som inte gör det. I tidigare forskning talas det om att musikalitet Àr en antingen Àr huvudsakligen medfödd eller en huvudsakligen förvÀrvad egenskap.

Punky Reggae Party. : Ideologisk och musikalisk jÀmförelse av reggae och punk.

Kallin, Linus. Punky Reggae Party. Ideologisk och musikalisk jÀmförelse av reggae och punk. C-uppsats Uppsala universitet, 2011.ABSTRACTUppsatsens syfte Àr att skapa förstÄelse för musikstilarna reggae och punk och deras respektivesubkulturer. Detta genomförs genom att utforska deras ideologier och se hur dessa speglar sig imusiken för att sedan jÀmföra och analysera dem med fokus pÄ klass och ras.

Upplevelser av oro och nervositet inför musikaliska prestationer hos improvisationselever pÄ högskolenivÄ

Denna studie undersöker erfarenheter och upplevelser avoro, nervositet och musikalisk prestationsÄngest hos elever som studerarmusikimprovisation pÄ högskolenivÄ. Respondenter var studenter vidmusikerutbildning inriktning improvisation pÄ Högskolan för scen ochmusik, Göteborg. En kvalitativ intervjustudie genomfördes enligt criticalincident technique och tematiserades med tematisk analys. Intervjudeltagarebeskrev olika typer av oro och nervositet inför musikaliska prestationer ochdet föreslogs att detta kan förstÄs som 4 potentiella subtyper av musikaliskprestationsÄngest; Publik, Social, Teknisk och Kreativ musikaliskprestationsÄngest. Negativa och positiva konsekvenser, olika sÀtt att hanteraoro och nervositet samt tankar om utbildningen och lÀrarnas roll beskrevsocksÄ.

Individuella aspekter i den musikaliska utvecklingen hos musikhögskolestudenter

Övning, ensemblespel och personligt uttryck av musik Ă€r element i utvecklingen till att bli musiker. Finns det Ă€ven individuella aspekter av betydelse i den musikaliska utvecklingen? Syftet med studien var att undersöka om det finns vissa signifikativa personlighetsdrag utifrĂ„n femfaktormodellen hos musikhögskolestudenter. Studien syftade Ă€ven till att undersöka styrkor och svagheter för musikalisk utveckling pĂ„ huvudinstrumentet. Musikhögskolestudenterna (n=83) hade signifikativt högre nivĂ„er av Openness och Agreeableness jĂ€mfört med psykologistudenter (n=134).

Vad hÀnder i musiken?: en studie kring musikalisk kommunikation i duetter

Vad hÀnder mellan mÀnniskor som skapar musik tillsammans? I den hÀr studien har jag försökt ta reda pÄ hur musiker och kompositör pÄverkar varandra kommunikativt sett i duetter. jag har tittat pÄ olika slags kommunikationsformer och funderat över roller som skapas. Jag har funnit att mÄnga saker har betydelse för kommunikationens framgÄng, exempelvis hur noterna Àr utformade, om musikerna kÀnt varandra sedan tidigare, om musikerna lÀgger mest tid pÄ att prata med varandra om eventuella problem eller att försöka lösa dem genom att spela. Det hÀnder ocksÄ saker som Àr svÄra att ta pÄ och förklara.

Klart ungen gillar musik - En studie om förÀldrars syn pÄ sitt barns musikaliska utveckling

Barns musikaliska intresse och utveckling kan bero pÄ förÀldrarnas pÄverkan genom uppvÀxten. I den hÀr rapporten presenteras resultatet av kvalitativa intervjuer med sex mammor med barn i en Älder under tvÄ Är. Tre av mammorna Àgnar sig Ät musik i sin profession, medan de andra tre har ett mer allmÀnt musikintresse. Oberoende av förÀldrarnas bakgrund visar det sig att de anser musikalisk stimulering vara nÄgonting viktig och nyttig för deras barns utveckling. Till exempel har alla i intervjugruppen deltagit i nÄgon form av musikalisk aktivitet Àmnad för barn.

1 NĂ€sta sida ->